Want your
own Fotopage?






 
GANDAHARA

By: SHAHROSE PESHAWAR

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 26-May-2008 09:57 Email | Share | Bookmark
KARI KAKI AYAM




Muffin ni bukan aku buat...aku belum pandai buat muffin lagi, aku beli kat Bhai jual roti tiap-tiap pagi berhenti kat tepi umah aku...




Quote:
Kari kaki ayam....resepinya sama je macam buat kari-kari yang lain...cuma tambah kaki ayam je...aku takdak sukatan tetap..biasala resepi campak-campak ni....

Bahan-bahannya:

~Ayam sebelah ekor di buang kulitnya, basuh sampai bersih (aku beli ayam ni pakcik tu dah siap siang dah, potong kecik-kecik lagi) dan jangan lupa kaki ayam..
~*halia, bawang besar agak sedang 1 biji dan bawang putih 4 ulas ditumbuk halus
~kulit kayu manis kecik je, bunga lawang dalam 3 ulas dan buah pelaga lam 3 ulas, 3 tangkai daun kari
~3 sudu besar serbuk kari daging adabi
~sedikit air asam jawa
~santan sebelah biji, kalau taknak guna santan pun tak pe..
~kentang - aku potong dadu sebab anak-anak senang nak makan
~air dan garam secukup rasa

Cara-caranya:

1) Panaskan kuali..masukkan sedikit minyak tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang dan pelaga sekejap, then tumis bahan-bahan yang ditumbuk* sampai naik bau..
2) Masukkan daun kari, kacau dan kemudian masukkan serbuk kari dengan air asam jawa ..kacau sampai pecah minyak...
3)Masukkan kentang dan ayam serta kaki ayam tadi...kacau dan tuangkan sedikit air, tutup kuali sebentar bila dah mengelegak kacau dan tuangkan santan kacau lagi...
4) Api biar sederhana...tutup kuali, sekali sekala kacau ditakuti hangit kat bahagian bawah...
5) Perasakan garam...rasa dah elok, ayam, kaki ayam dan kentang cukup empuk...kuah dah pecah minyak bolehla angkat dan dihidangkan....



Acar jelatah ni, next entry la bagi resepi sebab bahan tak cukup iaitu nenas...


Tak sabar aku nak makan!!!

SEJARAH KENAPA AKU MAKAN KAKI AYAM

Ada orng geli dengan kaki ayam sebab ialah nampak cam kotorla kan ..nama gak kaki..pulak tu kaki ayam -di makan ..hish... tapi bagi aku selagi ianya halal dan tak memudaratkan ..aku makan je...ye dak..pernah dulu aku makan ..ada kawan-kawan aku pandang aku semacam..macam dah takde makanan lain ke dah nak dimakan ooiii... sebabnya aku ni jenis suka makan ayam yang agak-agak ada banyak tulang cam leher ke, kepak ke...cam yang banyak daging tu kureng sikitla rasa muak...ada gak aku terdengar-dengar orng cakap kat aku kalau makan kaki ayam ni darjat kita samala dengan kaki ayam tu ... sabo je la...tapi yang aku tau ustazah and ustaz kata makruh @ kurang galakkan makan organ dalaman binatang macam mempedal, hati, usus dan sebagainya adala...kata makruh makan kaki ayam..aku tak pernah dengar...so correct me if Im wrong yea....

Lagi satu mungkin jugak sebab dari kecik aku dah di ajar makan kaki ayam, aku asal bukannya orng senang...susah betul zaman aku kecik-kecik dulu..jadinya makanan harian bukannya mewah...kalau nak tunggu makan ayam, daging aku kenala tunggu kenduri kendara orng kawen, kalau dak makan kicap cap tiga ayam dengan ikan bilis goreng...kalau mak aku dapat beli kaki ayam ni dah dikira mewah la tu...aku ingat lagi mak aku suka benar buat sup kaki ayam, tak pun goreng...paling best kalau mak masak singgang kaki ayam, makan dengan budu atau sambal belacan cicah dengan pucuk ubi yang dah dicelur...pergggghhhh kecur air liur aku!!


Quote:
Farah Shrewberry, Kak MaDiHa, Fateen & Niza(UK) ~~ kita serupa ..sama species

Kamalina ~~ Aimi hehehe rugi wo tak merasa kenikmatan rasa kaki ayam tu !!!

Juemeg ~~ Jue mang aku sengaja letak muffin tu mang aku niat nak tipah tetipu kan kau dengan Aimi...akhirnya aku berjaya heheje..jgn mare aaaa

Kak Ima(USA) ~~ bila akak mention kaki ayam macam jari budak...ngeri pulak saya sebab tak pernah terpk pun!!!

Alex(Sabah) ~~ leh tukar kepak dan peha ayam masak kari kalau tak biasa makan kaki ayam Alex...takde paksaan ..jangan risau

Zira ~~ memang selera orng lain-lain Zira..tapi tak salahnya mencubakan... kalau ..lalu makanla...

Norlieza82 ~~takut ek tengok kari kaki ayam akak... belum cuba belum tahu....maka dan oleh itu...cuba try testla...

Maylique ~~ tula pasal...bukan kat kedai mamak je dalca kuah roti canai, naan etc depa dok campoq tulang, kaki ayam and leher di potong kecik-kecik ..malah kat restoran-restoran..depa guna leher, tulang dan kaki ayam ni as stok kuah buat sup ayam, soto ayam, tom yam dan banyak lagi la..ha dah termention ni..kang semua orng terkejut plak Maylique

Zara ~~ oh iya ke...akak potong jari-jari ayam tu...saya cuma kerat tang kuku je kak...agaknya tu la orng ngeri tengok kari kaki ayam saya yeak.... 0)

Jasmeen ~~ sharela cerita kak...takkan rahsia kot , betul tu kak..sokong sangat fakta akak tu...organ dalaman tak digalakkan makan tapi sekali sekala takpe..maklum saya ni minat sangat makan perut dan mempedal ayam!!! belum lagi paru berlado tu

Anis Oslo ~~ kaki ayam tak rasa macam makan daging ayam...kaki ayam rasa macam errrr errr errr...macam kita makan sup gearbox tu la...dah makan rasa nak lagi cenggitu ..padahal mana ada isi sangat pun

Mella~~ mang bulu ayam dan kepala ayam akak tak makan..tapi bontot ayam akak sometimes makan...tunggu next entry..bontot ayam !!!

Mr Umaruddin~~ tq for da suggestions Mr Umar , memang ada plan nak buat kerabu kaki ayam..memang sedap cuma Teratai kena pegi pasar beli kaki ayam dalam quantity yang banyak sebab kalau kat kedai biasa-biasa ni mereka takde jual kaki ayamla Mr Umar!!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net